Teme V B,C / VI A / VII A 16.03.2020



Teme clasele    V-VII / data 16 martie 2020                         prof. Manole Virginia Narcisa



                                 ADJECTIVUL  -FUNCŢII  SINTACTICE -16.03.2020


-ATRIBUT  ADJECTIVAL    - în   propoziţiile  în  care  adjectivul   determină  un  substantiv  cu  care  se  acordă  în  gen , număr  şi  caz;
            A  scris  o  compunere  frumoasă  ,  drept  pentru  care  a  fost  felicitat  de  către  colegi.

“Cobori  în  jos, luceafăr  blând…” (Eminescu)

-NUME  PREDICATIV –exprimat  totdeauna  prin  adjective în  cazul  N.
Oricât  de  frumoasă  ar  fi  , nu  ar câştiga  concursul“.

-COMPLEMENT  INDIRECT                   
Din  galbenă , s-a  făcut  roşie.”

-C.C.T.
„Încă  de  mic
Te   cunoşteam  pe  tine. “

-CCM
Ea  este  mai  mult  timidă   decât  tristă .

-C.C. DE  CAUZA
Şi  plângeam  de  supărată . “

Exerciţiu

Analizaţi  adjectivele  din  frazele  următoare :
a)
„Acum  eram  liber!...liber! În  ceasul  acela  am  gustat  cea  mai  mare  fericire  în  sufletul  meu , căci  nimic  pe  lume  nu  e  mai  scump  şi  mai  slăvit  decât  libertatea; ea  este  darul  cel  mai  nepreţuit”.
                                                             V. Alecsandri

liber =

cea  mai  mare =

mai  scump =

cel  mai  nepreţuit =




b)

    „Era  un  vis   misterios
     Şi   blând  din   cale-afară
     Şi   prea  era de  tot   frumos
    De-a  trebuit  să  moară.”
                                M. Eminescu








misterios






blând  din  cale-afară







prea…de  tot  frumos





Atentie la gradele de comparatie! Tema de rezolvat pe caiet de teme.



Fişă de lucru clasa VI  A

 16.03 2020 Subiectul exprimat / neexprimat (inclus si subinteles)


Exemple
Tipul subiectului
Partea de vorbire prin care se exprimă subiectul
Masa este de lemn.


Ea este colega mea.


Trei cântă frumos.


Ai voştri vor veni cu noi.


Plec la munte.








Exemple
Tipul subiectului
Partea de vorbire prin care se exprimă subiectul
Paul este fratele meu.


Dumneaei este frumoasă foc.


Al treilea nu-mi place.


Aceia au greşit rezolvarea.


Eleva ajunge acasă şi îşi scrie temele.




Exemple
Tipul subiectului
Partea de vorbire prin care se exprimă subiectul
Cartea este frumoasă.


Tu eşti prietenul meu.


Ea a scris o carte.


Cei trei vor fi întârziat la şcoală.


-Mergi la şcoală?









Exemple
Tipul subiectului
Partea de vorbire prin care se exprimă subiectul
Munţii sunt înalţi.


Dânşii stau pe bancă.


Al treilea nu a venit la timp.


Se aude trosc printre copaci.


Câinele m-a recunoscut şi s-a aşezat cuminte pe labe









Exemple
Tipul subiectului
Partea de vorbire prin care se exprimă subiectul
Mihai Eminescu este poetul nepereche.


Dumnealor sunt profesorii noştri.


Tu şi el plecaţi la munte.


Ne impresionează frumosul.


Suntem buni prieteni.

























16.03.2020                                       Pentru tine, Primăvară !
                                                  de Otilia Cazimir
http://media0.webgarden.ro/images/media0:4f538f95b58cd.png/crenguta.pngȘiruri negre de cocoare,
Ploi călduțe și ușoare,
Fir de ghiocel plăpând,
Cântec îngânat în gând,
Sărbătoare…
ghiocei.pngZumzet viu prin zarzări. Oare
Cântă florile la soare?
Că pe crengi de floare pline
Nu știi: flori sunt, ori albine?
Pentru cine?…
Pentru tine, primăvară,
Care-aduci belșug în țară,
Care vii,

Peste câmpii,
Cu bănuți de păpădii
Și cu cântec de copii!



Încercuiește varianta corectă :

1.     Anotimpul descris în poezie este :
a)    vara                                 b)  iarna                            c) primăvara

2.     Ghiocelul este ”plăpând” –  sinonimul cuvântului subliniat este :
a)   firav                                  b)   rupt                            c) ofilit

3.     Primăvara aduce în țară :
a)  tristețe                                b) belșug                          c) ninsoare

4.     Copacul care apare în poezie este :

a)  mărul                                  b) prunul                          c) zarzărul

5.     Expresia ”bănuți de păpădii” se referă la :

a)  monezi aurii                       b) raze de soare                c) flori de păpădie




6.     Identifică antonimele cuvintelor :
 

pline-

vii-

           Ploi călduțe-


7.     Redă funcția sintactică a cuvintelor din versul :

,,Cântă florile la soare?”





     8.Alcătuiește câmpul lexical al naturii.


     9.Explică rolul semnului exclamării: ,,Pentru cine ?

       ? –marchează sfârșitul unui vers……………………….


    10.Cine este autoarea poeziei ?


   11. Descrie in 5-6 rânduri cum arată primăvara în grădina ta.




                Testul il rezolvati pe caietul de TEME.









Comentarii

Postări populare de pe acest blog

VI A -Textul descriptiv+ Temă manual

cls V B,C - GRADELE DE COMPARAȚIE ALE ADJECTIVULUI